17 år och Mamma

Alla inlägg den 11 mars 2010

Av Johanna Berglund - 11 mars 2010 18:56

kommentera och säg vad ni vill och vad ni tkr om min blogg.. menar det är ju ganska många som läser den varje dag. så nått måste ni ju tycka om ? eller är ni bara nyfiken vad som händer ?  det skulle itne vara så konstigt, att få barn är en spännande sak,. det spelar ju ingen roll om man är 17 är 45 :P men kanske lite mer intressant att läsa om nån som inte vet allt om livet än ? eller.. vet inte alls jag säg vad ni tkr. :D


Nu mat, ska laga tacos, till mig själv :( ne men är hos juans mamma, och hon är hos hennes bror och juan är på stan med Sua tönten kidnappar min pojkvän, men aja, han får igen nån gång han med :P hehe (A)  dom lär väl äta när dom kommer hem. men jag och lilltjejen är hungrig.


Jag har blivit sjuk också :( hua,, vet inte om jag har feber för ingen har ju en temp :( men jag är iaf tjock i halsen , och snorig,, och känner mig febrig, är alldelens varm och "svettig" men kall, hoppas det inte sitter i så länge mina förskylningar brukar.. dom brukar ju kunna hålla i sig mer än 3 veckor :/


Kram på er och glöm inte att kolla på Vampire diaries kl 8 på 6.an och Familjen Jackson kl 9 på tv4 =D, min kväll är iaf planerad, och rösta på vad ditt favorit namn är ;)

Av Johanna Berglund - 11 mars 2010 15:06

Du har väl inte missat att jag har en omröstning om vad just du tkr lilltjejen ska heta ? rösta :) vem vet kanske just det du vill vinner :) lägger fram resultaten efter att lilltjejen kommit ut och vi bestämt namn på henne.


Rösta på. kraam

Av Johanna Berglund - 11 mars 2010 14:30

Bebisen

Nu är bebisen ungefär 50 cm från topp till tå och väger omkring 3.1 kilo. Den växer fortfarande även om den egentligen redan är redo att födas.

 

De senaste veckorna har bebisen samlat på sig avfall i mage och tarmar. Detta avfall kallas för beck och är grön-svart, och består av hudceller, lanugohår och annat material som bebisen svalt. Detta är den första avföring som bebisen kommer ge ifrån sig efter förlossningen. Ibland händer det att bebisen släpper becket ifrån sig redan i magen och kommer då ut delvis täckt av grön-svarta restprodukter. Särskilda åtgärder vidtas av vårdpersonalen om detta skulle vara fallet.

Om det är en pojke så skall hans testiklar vandrat ned i pungen vid det här laget och när den föds bör båda vara på plats. Hos omkring 1% av alla pojkar som föds har ännu inte testiklarna vandrat ner. Eftersom detta kan orsaka infertilitet och öka risken för testikelcancer så undersöker barnmorskan pojken efter förlossningen.

Bebisens huvud är mjukt och formbart på grund av de s.k fontanellerna som kan liknas vid rörliga plattor, som ännu inte är sammanvuxna. Dessa är till för att huvudet skall kunna deformeras något för att enklare kunna passera ut genom födelsekanalen. Detta är normal och inte farligt för bebisen, men kan göra att huvudet ser lite underligt ut direkt efter förlossningen, men det återgår snart till normal form.

Ögonen saknar ännu tårkanaler, vilka utvecklas först några veckor efter förlossningen.

Du

Innan dina förlossningsvärkar börjar kan det hända att du upplever förvärkar, vilka inte skall förväxlas med Braxton-Hicks-värkar. Dessa förvärkar hjälper till att utvidga livmoderhalsen och förbereder vattenavgången. De kan försvinna om du ställer dig upp och går omkring en smula. Övre delen av din livmoder är nu 16.5 – 18 cm ovanför naveln.

Du kanske känner dig stor tung och otymplig, men håll ut. Målet är inte långt borta.

Bebisen kan födas vilken dag som helst nu. Bara 5% av alla barn föds på sitt beräknade förlossningsdatum.



Egna tankar:   Hua så fort det har gått nu, nu börjar man ju bli nervös att hon tänker komma ut när som helst. mina förvärkar kommer inte så ofta och dom är heller inte starka.. bara svaga ungefär som mild mensvärk. men det är ju ingenting som säkrar att hon tänker vänta till den 25:e :P

Ul den 22:a, får se vad dom säger då :)

Av Johanna Berglund - 11 mars 2010 00:20

det är väldigt varmt ute i luften nu. även på kvällen. skönt så smälter snön bort. men jobbigt för det är så blött :P men bra om allt smälter bort nu, så jag slipper dra barnvagnen i så mkt snö och slask, kmr säkert finnas kvar. Men inte så mkt :) Ska se på tv nu ett tag och mysa med älskling =D sen sova, ska upp tidigt imorrn för ett besök hos min barmorska :) om det är varmt ute kanske man tar skinnjackan ist för att svettas i den tjocka.


Godnatt :)

besöksräknare :)

Bloggsvar !

About me :)

Hej, Johanna heter jag, är mamma till en underbar liten dotter som föddes 100323, vägde 2828 g och var 48 cm "lång", fick namnet channel. i min blogg kommer ni få läsa om min vardag tsm med channel och Juan (pojkvän, och pappan till barnet )

Bubbleroom

bloggerfy

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tidigare år

bloggar jag läser

rösta !

När tror ni channel kommer börja gå, helt själv utan stöd ?
 9 månader
 10 månader
 11 månader
 12 månader/ 1 år
 13 månader/ 1 år & 1 månad
 14 månader/ 1 år & 2 månader
 15 månader/ 1 år & 3 månader
 16 månader/ 1 år & 4 månader
 17 månader/ 1 år & 5 månader
 18 månader/ 1 år & 6 månader

Ovido - Quiz & Flashcards