17 år och Mamma

Alla inlägg under februari 2010

Av Johanna Berglund - 27 februari 2010 23:40

Lägger in nya bilder nu på begäran av en läsare :) hoppas du blir nöjd över dom, och alla andra såklart. och säg till om det är nått annat =)



Denna söta sak köpte jag till henne, tänkte hon skulle få den redan på BB :)

  

Och dom här fick jag av min bror :) plus ett par fingervantar, men dom ligger nerpackad :P

  

Gravid mage vecka 36, otroligt stor nu, men endå liten :P

   

Fula bristningar har jag fått också. har även fått längre ner på låren, precis vid sidan av skinkan, många som är centimeter små :P  

 

Vagnen, som ska pumpas hjul på, kanske syns :P också bädda mysigt där inne :)  

Påsen med kläder som vi fick av min Ex-låtsasmammas syster :) väldigt fina kläder där :) men väldigt stora, därför inte uppackade :)

  Kläder som jag fick i mitt paket häromdagen från min älskade moster, skitsöta :D fick även den lilla känguru gossedjuret som ligger i spjälsängen :)   Sängen till lilltjejen, Hjärtat som ligger där inne är från min kära lillasyster som var hit idag och hälsade på med pappa och hans tjej :) väldigt gulligt av henne, det var till bebisen :D står Jag älskar dig med skrivstil =D också ligger hennes filt där i som jag tänkte ta med till BB och ha i baljan, ska börja sova med den så den luktar lite från mig och Juan, hade den i sängen inatt =) 



Hoppas det räckte, nu sitter jag och kollar på tv;n, filmen på smällen är  tkr att den är så otroligt rolig, så kollar på den . samtidigt som jag kollar på aftonbladets live sändning från Hawaii, har haft den på hela dagen sedan jag kollade på sändningarna från Chile. Har iaf fått reda på att Juans bror och några till i släkten mår bra, dock så har han inte hört nått från sin pappa, eller morbror. Får se senare under kvällen om dom är inne på facebook, då vet man iaf att dom är ok, annars kommer vi nog höra från dom imorgon eller så :)

Av Johanna Berglund - 27 februari 2010 22:58

Kommentar till vecka 36:

vill se massa nya bilder på magen, babysängen och allt ni har köpt till bebisen!
grym blogg

av julia Idag kl 22:55
Det skulle jag nog kunna fixa om du vill det :) har inte så mkt för mig ikv nu när Juan gick ut, så kan väl fixa lite bilder på sängen magen och dom nya kläderna kan också lägga till vagnen, Tidigare bilder på Barnkläderna som vi fått hittar du på kategorin Shopping :) Slänger in lite bilder inom 30-40 min :) kram
Av Johanna Berglund - 26 februari 2010 22:40

Bebisen

Din bebis är nu c:a 34 cm från huvud till stjärt och omkring 48 cm från topp till tå och väger runt 2.7 kg. Bebisens ansikte har blivit rundare och ser nu mjukt och knubbigt ut. Bebisens huvud är fast men inte hårt, eftersom det behöver vara något formbart för att kunna passera ut genom ditt bäcken. Trycket på bebisens huvud kan göra att det ser tillplattat eller toppigt ut diret efter förlossningen, men det kommer att gradvis försvinna och gå tillbaka till normalt.

 

Du har nu så mycket fostervatten som du kommer att ha och bebisen rör sig inte lika mycket som den gjort tidigare. Detta kan verka oroande men så länge du kan känna den röra någon eller några gånger sig varje dag så finns det ingen orsak till oro.

Du

Övre delen av din livmoder är nu ännu lite längre upp och befinner sig c:a 14 cm ovanför naveln. Livmodern har vuxit en hel del de senaste veckorna allteftersom bebisen lagt på sig vikt. Du har antagligen gått upp omkring 13-14 kg fram till nu och du kommer inte att gå upp särskilt mycket mer.
Eftersom din livmoder trycker på organen i bukhålan och upp mot bröstkorgen så kan det ibland kännas obehagligt och svårt att andas. Du kan också känna smärta när din bebis sparkar på intilliggande organ.

Lyckligtvis så kommer bebisen att sjunka ned och fixeras i ditt bäcken under de kommande veckorna, och då kommer mycket av obehaget och andningsbesvären att avta.

Vanligtvis träffar man sin barnmorska/läkare varje vecka från och med nu, för att kunna följa slutstadiet av graviditeten och hur förlossningen närmar sig.

Det är också hög tid att fundera på förlossningen och prata om olika alternativ, så som smärtstillande medel och hur du vill föda.

Av Johanna Berglund - 25 februari 2010 23:44

Ligger just nu och kollar på csi, ska snart lägga mig och sova, ska till tandläkaren imorgon och laga hål, uscha:-( också ska jag fråga om dom kan göra någonting åt min skadade tand. Den är väldigt ful. Får se vad dom säger... Idag var jag på MVC, allt såg bra ut, barnmorskan måtte magen igen. Och nu ligger jag efter kurvan igen. Fast den lägsta. Men så länge jag inte ligger under den så är det ok. Får vänta till på onsdag och se hur lilltjejen växt. Ultraljud på onsdag igen. Och imorgon eller på lördag kommer lillasyster och pappa förbi en sväng. Julia ringde mig igår kväll och frågade först om dom kunde komma på lördag. Hann inte svara innan hon sa att dom SKA komma så jag var tvungen att vara hemma. Gullungen min:-) kanske bror döljer med också. Man vet aldrig. Han tjatar ju på att få komma. Nu ska jag borsta mina tänder sen lägga mig och sova. Eller iaf försöka. Känner hur mina ögon svider. Fast criminal minds börjar nu. Så stor chans att jag fastnar framför tvn en timme till (a) går in i vecka 37 (36+0) imorgon, inte mycket kvar :-D godnatt på er:-)

Av Johanna Berglund - 22 februari 2010 11:16

Bebisen

Bebisen väger nu omkring 2.5 kg och är c:a 47 cm lång. Den här veckan har bebisens naglar definitivt nått kanten av fingrarna. Vid förlossningen kan naglarna se ganska långa och spetsiga ut. Bebisen riskerar inte lika mycket att riva sig själv med naglarna eftersom det är så ont om utrymme i livmodern vid det här laget.

 

Bebisen fortsätter att bygga sina fettdepåer och blir allt knubbigare och rundare. Bebisen börjar utveckla sitt eget immunförsvar.

Du

Livmoderns övre del har nu vuxit ungefär 15 cm ovanför naveln och din viktökning ligger sannolikt omkring 10.8 till 13 kg. De flesta kvinnor börjar känna rejält sig tunga och otympliga och börjar tänka “ska bebisen aldrig komma ut?”. Vissa får problem med att äta och att andas djupt. Det kan då vara bra att äta lite men ofta för att inte ytterligare öka sitt obehag.

Livmoderhalsen kommer att börja utvidgas under de kommande veckorna för att bebisens huvud och kropp så småningom skall kunna passera ut genom förlossningskanalen. Livmoderhalsen behöver vara 10 cm öppen för att bebisen skall kunna förlösas.

Om det känns tungt just nu, håll ut! Det är bara några få veckor kvar och alla besvär och obehag kommer snart att få sin belöning!

Av Johanna Berglund - 22 februari 2010 10:43

5 veckor kvar till BF =) längtar nu, men ingenting är ju somsagt säkert att hon kommer just den dagen :) men har ju börjat få förvärkar och sammandragningar.


Satte ihop spjälsängen igår, har inte bäddat den än ^^,  vill så gärna, men ska vänta några dagar till.

Skulle värma en panpizza imorse, men det funkade inte :O allting förutom mitten vart varmt,, och när väl mitten var varm då var ju resten bränt. mikron är jätte konstig,, försökte på 2 st, sedan gav jag upp, hmm. var hungrig också :(


Nu sitter jag och kollar på MTV :) lyssnar på lite musik, det finns ju just nu bara OS och reklam/tävlingsprogram på tv, hur kul är det då ^^ lyssnar hellre på musik då, ska snart kliva upp för att klä på mig och gå upp till juans mamma och tvätta :) har fortfarande inte kollat tvättstugan här, och den är ute. vilken är en andledning till att jag inte tvättar i våran. MEN vi har heller inget tvättmedel och sköljmedel, har inte köpt det ännu, så lika bra att gå dit upp :)


Fick mitt paket av Carola idag :D hon skickar alltid paket till mig när jag fyller år, eftersom hon bor i Australien så kan hon ju inte ge mig dom i handen ^^ men iaf så skickade hon med en slant med pengar, kanonbra :D och jätte söta kläder till lilltjejen :D ska knäppa kort sen när älsk kommit hem så jag kan ta hans mob :) nu ska jag försöka mig på att värma en panpizza till, och lyckas jag inte känns det som att jag ska kasta mikron :)  Hejdå

Av Johanna Berglund - 18 februari 2010 17:30


Fick en kommentar av min lillebror idag :)




shit va fort tiden har gått. de känns som de va förra veckan du berätta för mej att du va gravid. saknar dej mmmycket nu de va längesen vi träffades...



av Fredrik din bror 18 februari 2010 kl 11:13.
Det var ett tag sedan jag berättade att jag var gravid, men du var en av dom första som visste :) den första var juan, sen juans syrra, sen du och sen hans mamma. efter det berättade vi för pappa, och då var ju du med :)
Jo det var längesedan vi träffades, men det är ju inte sista gången. Jag saknar dig med Bror, och jag älskar dig :) <3




Av Johanna Berglund - 18 februari 2010 10:58

Allt gick suuper bra :) känns skönt, Hon hade blivit väldigt stor :D första gången vi fick gå på ultraljud, då kunde vi se hela kroppen samtidigt på en bild, nu kunde man itne det längre, utan det var ett huvud, två ben eller en mage man kunde se, och inte tsm , vilket var lite synd eftersom man vill ju se helaa tsm, men det räckte, läkaren sa att hon väger ca 2100-2200 g. vilket var lite grann under vad normalavikten är för alla bebisar denna vecka, men det var helt okej endå för det var inte för lågt :) men jag tyckte det var bra, för då är hon inte såå stor sedan =D fick med mig två bilder hem, ska kolla om jag får någon bild på dom :)


Fick iaf en ny tid dit om 2 veckor :) då ska juan följa med, han kunde inte igår, han vart "ledsen" och sur för han var tvungen att gå på skolan, men han får ju en till chans att se henne igen iaf =D så nästa gång jag ska dit då är jag i vecka 37+5, så nästan 38 veckor,, och då kan hon ju komma när som helst, och det är bara 5 veckor kvar tills jag gått 40 veckor,, men som sagt, ingenting säger att hon stannar inne hela tiden :)

´nu ska jag sluta skriva, men vii hörs nått senare :)

besöksräknare :)

Bloggsvar !

About me :)

Hej, Johanna heter jag, är mamma till en underbar liten dotter som föddes 100323, vägde 2828 g och var 48 cm "lång", fick namnet channel. i min blogg kommer ni få läsa om min vardag tsm med channel och Juan (pojkvän, och pappan till barnet )

Bubbleroom

bloggerfy

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
<<<
Februari 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tidigare år

bloggar jag läser

rösta !

När tror ni channel kommer börja gå, helt själv utan stöd ?
 9 månader
 10 månader
 11 månader
 12 månader/ 1 år
 13 månader/ 1 år & 1 månad
 14 månader/ 1 år & 2 månader
 15 månader/ 1 år & 3 månader
 16 månader/ 1 år & 4 månader
 17 månader/ 1 år & 5 månader
 18 månader/ 1 år & 6 månader

Ovido - Quiz & Flashcards